Inhoud:
Het traject heeft een interactief en praktijkgericht karakter. De trainer maakt gebruik van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van uw organisatie. Deze werkwijze verhoogt de herkenbaarheid en draagt bij aan het verbeteren van die vaardigheden die in het werk het meest gebruikt worden. De veelheid aan krachtige oefeningen, opdrachten en praktijksituaties zorgen voor impactvolle leermomenten en "eye-openers".
De impact van de training is het grootst tussen en na de sessies. Daarom kiezen we voor een aantal additionele werkvormen. Uiteraard naar keuze, behoefte en inpasbaarheid.
Persoonlijke intake en tussenopdrachten:
Iedere deelnemer krijgt vooraf een persoonlijk intakegesprek en een persoonlijke opdracht.
Programma:
Dag 1:
|
Koers bepalen:
- Waar staan we?
- Waar willen we naar toe?
- Wat leidt ons af?
- Wat hebben we nodig?
|
Managen:
- Wat is managen?
- Managementstijlen
- Persoonlijke stijlen
- Managementvaardigheden
|
|
Visie en strategie:
- Missie en visie
- Doelstellingen
- Strategiewiel
- Strategie = verandering
|
Persoonlijk leiderschap
- 7 eigenschappen
- Kwaliteiten en valkuilen
- Onderscheiden vermogen
- Toegevoegde waarde
|
Dag 2:
|
De manager als coach:
- Het coachmodel
- Coachend communiceren
- Coachen van veranderingen
- Zelfreflectie
|
Hoofdtaken:
- Prioriteiten
- Taken en verantwoordelijkheden
- Initiatief
- Ondernemerschap
|
|
Persoonlijke effectiviteit
- Timemanagement
- Besluitvorming
- Plannen/ organiseren
- Omgaan met werkdruk
|
Samenwerken
- Interne communicatie
- Succesfactoren voor teams
- Samen werken = samenwerken
- Overlegstructuur
|
Dag 3:
|
Communicatie:
- Feedback geven en ontvangen
- Slecht nieuws gesprekken
- Inzicht in eigen communicatie
- Communicatieplan
|
Situationeel leiding geven
- Taakvolwassenheid
- Sturing en ondersteuning
- Instrueren, overtuigen
- Overleggen, delegeren
|
|
Coachend leidinggeven:
- Kenmerken van coachend leidinggeven
- Intuïtie en inspiratie
- Relatie coachend leidinggeven en organisatiedoelen
|
Motiveren
- Motivatieleer
- Demotiveren van medewerkers
- Behoeften van medewerkers
- Binden en boeien
|
Dag 4:
|
Delegeren:
- Waarom delegeren?
- Voorwaarden en richtlijnen
- Wat? Aan wie?
- RGA
|
De praktijk:
- Reflectie van effectief
- Analyse van leiderschapsgedrag
- Praktijksituaties
- Actieplan
|
|
Omgaan met weerstand:
- Lastige medewerkers
- Lastige praktijksituaties
- Conflicthantering management
- Assertiviteitsanalyse
|
|
Uitgangspunten:
De training leidt tot een aantoonbaar hoger competentieniveau van de (nieuwe) leidinggevende.
- De training is gebaseerd op de praktijk van jouw werkomgeving en de organisatie waarin je werkt en waar nodig is extra aandacht voor processen waarin Wachtchefs betrokken zijn en waar alle betrokkenen verbeterpunten zien.
- De organisatie is nauw betrokken bij de opzet van de training en men levert input om de training zo praktisch mogelijk te maken.
- Iedere (nieuwe) leidinggevende is een authentiek individu met een visie over zijn persoonlijke ontwikkeling en verbeterpunten. De opbrengst van de training moet ook aansluiten op de persoonlijke doelstellingen van de cursist. Om deze reden is een goede intake noodzakelijk.
- Elk traject is maatwerk en zal bij een positieve evaluatie dienen als voorbeeld voor vele andere organisaties.
Doelgroep:
Middel managers - beginnend leidinggevende of leidinggevende met al enige ervaring - vanuit de petrochemie, techniek of industrie op het gebied van leiderschap en praktisch en coachend leidinggeven.
- Het balanceren van verschillende rollen, enerzijds als manager en anderzijds als collega.
- Er is disbalans tussen verantwoordelijkheid en bevoegdheid binnen de functie van wachtchef / hoofdoperator (sandwich: van boven geschopt en van onder geslagen)
- De wachtchefs / hoofdoperators werken in een complexe organisatie (links weet niet wat rechts doet), de gang van zaken is op iedere afdeling anders
- De meeste wachtchefs / hoofdoperators zijn doorgroeiers; voornamelijk praktisch ingesteld, geen managementtraining gehad en werken in de ploeg waarin ze voorheen werkten
Leerdoel:
Vooral de praktische handvatten zijn van belang. Een stevige theoretische basis is belangrijk maar het moet wel direct toepasbaar zijn in je eigen werk, zodat je snel resultaten ziet. Deze praktische training helpt je die resultaten te behalen.
Duur:
4 dagen (8 blokken van 4 uur: 14 modules)
Diploma en geldigheidsduur:
Na afloop van de training ontvangt de cursist een bewijs van deelname
Annulering:
Tot 14 dagen voor aanvang van de cursus is kosteloze annulering mogelijk. Na deze periode kunnen de cursusgelden niet worden gerestitueerd. Vervanging door een deelnemer uit hetzelfde bedrijf blijft uiteraard mogelijk.
Deltalinqs Training & Services en het uitvoerend instituut behouden zich het recht voor, om bij onvoldoende kandidaten in overleg met bedrijf/cursist, de cursus te annuleren of tegen een nader vast te stellen prijs door te laten gaan.
Niet-leden prijs: € 1750,-
Voor bedrijven die geen Deltalinqs-lidmaatschap hebben is het ook mogelijk om medewerkers in te schrijven. Voor niet-leden geldt een toeslag op de gepubliceerde verkoopprijs.